CHOPIN 2010
  • Obchody Roku Chopinowskiego

    Kalendarium, czyli źródło wiedzy o tym co, gdzie i kiedy w Roku Chopinowskim:

    • wydarzenia: koncerty, wystawy, spektakle i inne
    • relacje
    • rozmowy
    • Kordegarda CHOPIN 2010
    więcej >
     
  • Baza wiedzy

    Skarbnica informacji o życiu i twórczości Fryderyka Chopina:

    • quizy i ciekawostki
    • rekomendowane nagrania
      i publikacje
    • materiały edukacyjne
    • ikonografia
    • prezentacja miejsc chopinowskich
    • kierowanie do kompetentnych źródeł
    więcej >
     
  • Chopin dzieciom

    Serwis będący pomocą
    we wprowadzaniu dziecka w świat muzyki Fryderyka Chopina:

    • interaktywne gry i zabawy
      dla najmłodszych
    • wskazówki dla rodziców
    więcej >
     
  • Inter:akcje

    Działania społecznościowe związane
    z obchodami Roku Chopinowskiego.

    więcej >
     
  • Program TV

    Archiwalne odcinki programu telewizyjnego Chopin2010.pl emitowanego przez TVP1.

    więcej >
     
  • Biuro obchodów CHOPIN 2010

    Platforma komunikacji między instytucjami, dziennikarzami
    i organizatorami wydarzeń jubileuszowych. Oficjalne informacje o:

    • minionych, obecnych i planowanych działaniach Biura
    • artOfertach: mobilnych projektach artystycznych
    • chopinowskich ofertach turystycznych
    • Biuro Prasowe Chopin 2010
    więcej >
     
  • Konto na CHOPIN2010.pl

    Ładowanie...

    ###LABEL_LOGIN_FAILED###

    Spróbuj ponownie

    Rejestracja na portalu chopin2010.pl umożliwiająca użytkownikom:

    • jednoczesne logowanie
      do wszystkich serwisów chopinowskich
    • dodawanie i aktualizowanie wydarzeń związanych z Rokiem Chopinowskim
    • tworzenie własnej listy wydarzeń i drukowanie jej w użytecznym formacie
    • otrzymywanie newslettera
      i udział w konkursach
      z atrakcyjnymi nagrodami
    ...
    więcej >
     

Wyszukiwarka

Patroni honorowi

więcej >
 

Mecenasi

więcej >
 

Partnerzy

więcej >
 

Paryż, Théâtre-Italien

Chociaż Chopin wolał opery w stylu bel canto wystawiane w Théâtre-Italien, pozostawał jednak pod silnym wrażeniem Meyerbeera, pisząc z niepowstrzymanym entuzjazmem do przyjaciela z młodości w pierwszych miesiącach w Paryżu: — Jeżeli kiedy był jaki przepych na teatrze, to nie wiem, czy dochodził stopnia przepychu "Robert le Diable", nowiutkiej 5-cioaktowej opery Meyerbeera, co "Crociato" pisał. To arcydzieło nowej szkoły — gdzie diabły (chóry ogromne) przez tuby śpiewają, gdzie dusze z grobów powstają, ale nie tak, jak w "Szarlatanie", tylko po 50, 60 grupowane, gdzie diorama na teatrze, gdzie na końcu interieur kościoła widać i cały kościół na Boże Narodzenie czy Wielkanoc w świetle z mnichami i wszystką publicznością w ławkach, z kadzidłami, co większe: z organami, których głos na scenie czaruje i zadziwia, i całą orkiestrę nieledwie pokrywa — nic takiego nigdzie nie będą mogli wystawić. — Meyerbeer się unieśmiertelnił! [cyt. za: Atwood, Paryskie światy Fryderka Chopina].

 

Chopin staje się bywalcem opery i bałwochwalcą pięknego śpiewu („tu dopiero można się dowiedzieć, co to jest śpiew”). Słyszy i podziwia: Laurę Damoreau-Cinti („tak śpiewa, jak nie można doskonalej [...] zdaje się, iż chucha na publiczność”), Giulię Grisi, Giudittę Pasta („jeszcze nic wznioślejszego nie widziałem”), Marię Felicję, Malibran-Garcia („cudo! cudo!”), Wilhelmine Schröder-Devrient („nie robi furory takiej, jak w Niemczech”), Luigiego Lablache’a („nie wystawisz sobie, co to jest!”), Nicolasa-Prospera Levasseura, Adolpha Nourrita („zadziwiający swoim uczuciem”) i Giovaniego Battistę Rubiniego („jego mezza voce jest nie do porównania”). Wśród pierwszych podziwianych wystawień operowych trzy dzieła Rossiniego: Cyrulik sewilski, Otello i Włoszka w Algierze [cyt. za: Tomaszewski, Chopin…].

 

W kwietniu 1835 r. Chopin uczestniczył w koncercie w Théâtre-Italien, był to koncert dobroczynny, z którego dochód przeznaczony był na uchodźców polskich. Jak wiadomo z recenzji z tego wydarzenia: Chopin współdziałał w układaniu programu tego wieczoru […] Nourrit i Pani Falcon wypełnili sami część wokalną […] „koncert” Chopina, tak oryginalny, tak błyskotliwego stylu, tak pełen natchnionych szczegółów, tak świeży w swej melodyjności osiągnął natomiast bardzo wielki sukces [cyt. za: Mirska, Hordyński, Chopin…].

 

Powiązania