CHOPIN 2010
  • Obchody Roku Chopinowskiego

    Kalendarium, czyli źródło wiedzy o tym co, gdzie i kiedy w Roku Chopinowskim:

    • wydarzenia: koncerty, wystawy, spektakle i inne
    • relacje
    • rozmowy
    • Kordegarda CHOPIN 2010
    więcej >
     
  • Baza wiedzy

    Skarbnica informacji o życiu i twórczości Fryderyka Chopina:

    • quizy i ciekawostki
    • rekomendowane nagrania
      i publikacje
    • materiały edukacyjne
    • ikonografia
    • prezentacja miejsc chopinowskich
    • kierowanie do kompetentnych źródeł
    więcej >
     
  • Chopin dzieciom

    Serwis będący pomocą
    we wprowadzaniu dziecka w świat muzyki Fryderyka Chopina:

    • interaktywne gry i zabawy
      dla najmłodszych
    • wskazówki dla rodziców
    więcej >
     
  • Inter:akcje

    Działania społecznościowe związane
    z obchodami Roku Chopinowskiego.

    więcej >
     
  • Program TV

    Archiwalne odcinki programu telewizyjnego Chopin2010.pl emitowanego przez TVP1.

    więcej >
     
  • Biuro obchodów CHOPIN 2010

    Platforma komunikacji między instytucjami, dziennikarzami
    i organizatorami wydarzeń jubileuszowych. Oficjalne informacje o:

    • minionych, obecnych i planowanych działaniach Biura
    • artOfertach: mobilnych projektach artystycznych
    • chopinowskich ofertach turystycznych
    • Biuro Prasowe Chopin 2010
    więcej >
     
  • Konto na CHOPIN2010.pl

    Ładowanie...

    ###LABEL_LOGIN_FAILED###

    Spróbuj ponownie

    Rejestracja na portalu chopin2010.pl umożliwiająca użytkownikom:

    • jednoczesne logowanie
      do wszystkich serwisów chopinowskich
    • dodawanie i aktualizowanie wydarzeń związanych z Rokiem Chopinowskim
    • tworzenie własnej listy wydarzeń i drukowanie jej w użytecznym formacie
    • otrzymywanie newslettera
      i udział w konkursach
      z atrakcyjnymi nagrodami
    ...
    więcej >
     

Wyszukiwarka

Patroni honorowi

więcej >
 

Mecenasi

więcej >
 

Partnerzy

więcej >
 
  Październik  
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31
Mój ideał
Chopin w liście do Tytusa Woyciechowskiego: „Piszesz mi, żeś z 2 gazet dowiedział się o moich koncertach. Jeżeli z polskich, w których nieszczęściem nie tylko tłomaczyć nie umieli, ale nadto umyślnie na dezawantaż [niekorzyść] mój poprzekręcali zdania wiedeńskie, o czym ustnie lepiej się dowiesz, nie mogłeś mieć zadowolenia.— «Sammler» wiedeński i «Zeitschrift fur Litteratur», z których mi wyjątki Hubę (który zwiedziwszy Triest, Wenecją, w przeszłym wrócił tygodniu) naprzywoził, gdzie szczegółowo, a bardzo pochlebnie (daruj, że ci to piszę) rozbierają grę moją i kompozycję, gdzie na końcu zowią mię «Selbstkràftiger Virtuos», a do tego bogato od natury uposażonym; takie wyjątki, żeby ci były na rękę podpadły, nie miałbym się czego wstydzić. — Chcesz wiedzieć, co myślę tej zimy z moją osobą począć, dowiedz się, że nie zostanę w Warszawie, ale gdzie mię okoliczności poniosą, nie wiem. — Prawda, że X. Radziwiłł, a raczej ona, bardzo grzeczna, zapraszali mnie do Berlina dając nawet mieszkanie w własnym pałacu, ale cóż mi po tym, kiedy mi teraz trzeba tam, gdziem zaczął, zwłaszcza żem obiecał powrócić do Wiednia, a w jednej z gazet tamtejszych napisano, iż dłuższy pobyt w Wiedniu byłby korzystnym mojemu wystąpieniu na świat («Anschlag»). Sam zapewne czujesz potrzebę moją powrotu do Wiednia, nie dla panny Blachetki, o której, ile mi się zdaje, pisałem, jest to osoba młoda, ładna, grająca, bo ja już może na nieszczęście mam mój ideał, któremu wiernie, nie mówiąc z nim już pół roku, służę, który mi się śni, na którego pamiątkę stanęło adagio od mojego koncertu [LarghettoKoncertu f-moll op. 21], który mi inspirował tego walczyka dziś rano, co ci posyłam [Walc Des-dur WN 20]. Uważaj jedno miejsce + oznaczone. O tym nikt nie wie prócz ciebie. Jakżeby mi było słodko zagrać ci go, najdroższy Tytusie. W Trio śpiew basowy powinien dominować aż do górnego es wiolinu w 5-tym takcie, o czym ci niepotrzebnie pisać, bo czujesz.” Kończy melancholijnie: „Nim list twój dostałem, byłem na Miodowej ulicy, mam zwyczaj patrzyć w górę do [C]hodkiewicza, ale w tej samej pozycji były okiennice w pokoju, gdzieś stał, co i wczoraj, co i onegdaj. […] Nie uwierzysz, jak dla mnie teraz Warszawa smutna; gdyby nie to, że familia mi uprzyjemnia, to bym nie wysiedział. — A jak to przykro nie mieć pójść do kogo rano, podzielić z nim smutku, radości; jak to niegodziwie, kiedy coś cięży, a nie ma gdzie złożyć. Wiesz, do czego ta aluzja. Fortepianowi gadam to, co bym tobie był nieraz powiedział.”
Wspomniany w liście „ideał Chopina” to Konstancja Gładkowska. Jest to pierwsza o niej wzmianka w liście Chopina. Więcej:
  • Koncert f-moll op. 21 – Internetowe Centrum Informacji Chopinowskiej (NIFC) 

  • Walc Des-dur – Internetowe Centrum Informacji Chopinowskiej (NIFC)

  • Warszawa, ulica Miodowa – KALEJDOSKOP

  • Warszawa, Kawiarnie przy Miodowej – WARSZAWA CHOPINA 2010

Powiązania

 

Informacje dodatkowe

 
Garderoba
Nohant. Chopin w liście do Juliana Fontany zapowiada swój powrót do Paryża i prosi Fontanę o zamówienie dla niego kilku sztuk garderoby: „Za pięć, sześć albo 7 dni jestem w Paryżu i na łeb, na szyję niech przynajmniej papier i łóżko, jeżeli nie wszystko, zastanę. Zlituj się i zrób, żeby było. Przyspieszam mój przyjazd, bo obecność Jerzego potrzebna wedle Jego sztuki; tylko to między nami. Zdecydowaliśmy dzisiaj nasz wyjazd na pojutrze, zatem rachuj parę dni na przewłóczyny, więc dzisiaj czwartek, we środę albo w czwartek przyszły się zobaczymy. Prócz rozmaitych komisów, com Ci ponadawał, a szczególniej w ostatnim liście (komis jej mieszkania, który Ci za naszym przybyciem z karku spadnie, ale aż do przybycia bądź uczynnym, na Boga), prócz tego wszystkiego zapomniałem Cię prosić, żebyś mi kapelusz u mojego Duponta na Twojej ulicy obstalował. On ma moją miarę i wie, jakich lekkich mi potrzeba. Niech mu da formę tegoroczną nieprzesadzoną, bo już nie wiem, jak wy się teraz ubieracie. Prócz tego pójdź, przechodząc, do Dautremonta, mojego krawca na bulwarze, i każ mu natychmiast zrobić portki szare dla mnie. Sam wybierz ciemny szary kolor — zimowe portki, coś porządnego, w żadne pasy, gładkie i ciągnące się. Tyś Anglik, to wiesz, czego mi potrzeba. On się ucieszy, jak się dowie, że przyjeżdżam. Także czarną, skromną aksamitną kamizelkie, ale z malutkim, jakimś niekrzyczącym deseniem, coś bardzo skromno eleganckiego. Jeżeli nie ma porządnego, to materialną [jedwabną] czarną, skromnie piękną.”
Moda w XIX-wiecznej Francji – Fashion Plate Collection, epoka wiktoriańska (University of Washington)

Powiązania