CHOPIN 2010
  • Obchody Roku Chopinowskiego

    Kalendarium, czyli źródło wiedzy o tym co, gdzie i kiedy w Roku Chopinowskim:

    • wydarzenia: koncerty, wystawy, spektakle i inne
    • relacje
    • rozmowy
    • Kordegarda CHOPIN 2010
    więcej >
     
  • Baza wiedzy

    Skarbnica informacji o życiu i twórczości Fryderyka Chopina:

    • quizy i ciekawostki
    • rekomendowane nagrania
      i publikacje
    • materiały edukacyjne
    • ikonografia
    • prezentacja miejsc chopinowskich
    • kierowanie do kompetentnych źródeł
    więcej >
     
  • Chopin dzieciom

    Serwis będący pomocą
    we wprowadzaniu dziecka w świat muzyki Fryderyka Chopina:

    • interaktywne gry i zabawy
      dla najmłodszych
    • wskazówki dla rodziców
    więcej >
     
  • Inter:akcje

    Działania społecznościowe związane
    z obchodami Roku Chopinowskiego.

    więcej >
     
  • Program TV

    Archiwalne odcinki programu telewizyjnego Chopin2010.pl emitowanego przez TVP1.

    więcej >
     
  • Biuro obchodów CHOPIN 2010

    Platforma komunikacji między instytucjami, dziennikarzami
    i organizatorami wydarzeń jubileuszowych. Oficjalne informacje o:

    • minionych, obecnych i planowanych działaniach Biura
    • artOfertach: mobilnych projektach artystycznych
    • chopinowskich ofertach turystycznych
    • Biuro Prasowe Chopin 2010
    więcej >
     
  • Konto na CHOPIN2010.pl

    Ładowanie...

    ###LABEL_LOGIN_FAILED###

    Spróbuj ponownie

    Rejestracja na portalu chopin2010.pl umożliwiająca użytkownikom:

    • jednoczesne logowanie
      do wszystkich serwisów chopinowskich
    • dodawanie i aktualizowanie wydarzeń związanych z Rokiem Chopinowskim
    • tworzenie własnej listy wydarzeń i drukowanie jej w użytecznym formacie
    • otrzymywanie newslettera
      i udział w konkursach
      z atrakcyjnymi nagrodami
    ...
    więcej >
     

Wyszukiwarka

Patroni honorowi

więcej >
 

Mecenasi

więcej >
 

Partnerzy

więcej >
 
  Marzec  
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31
O koncercie 21.II i Artot i Mazurek B op7 nr1
Mikołaj Chopin w liście do syna: „...wieczór muzyczny, który, sądząc po wycinkach przysłanych przez Ciebie, zadowolił Twych słuchaczy. Z całego serca winszuję Ci powodzenia, głównie dlatego, że dowodzi ono wyraźnie, iż utrzymujesz swe stanowisko pośród artystów, a po wtóre — z uwagi na dochód, który niewątpliwie pozwoli Ci spędzić kilka miesięcy na wsi podczas lata, gdy ilość lekcji zwykle się zmniejsza i kiedy możesz odpocząć po Twych trudach. Nic Ci nie będę pisał o oszczędzaniu i myśli o jutrze, chyba to tylko, że gdybyśmy byli mogli więcej zaoszczędzić, to byłoby nam lepiej, jakkolwiek i tak jesteśmy zadowoleni. Nie wychodziłem z domu przez całą prawie zimę, jednakże byłem na koncercie Artôta, który niewątpliwie przez wzgląd na Ciebie pamiętał o nas i przysłał nam lożę. Z przyjemnością słuchałem, gdy grał jeden z Twoich Mazurków [prawdopodobnie B-dur op. 7 nr 1] — zrobił nim furorę.” Kończy: „Zapewniam Cię jeszcze, że sprawisz mi wielką przyjemność nie każąc mi czekać tak długo na wiadomości o sobie. Oto mój 72 rok dobiega końca; niechże przez tę trochę życia, które mi pozostaje, mogę przynajmniej mieć jeszcze przyjemność przeczytania od czasu do czasu Twego listu. Pisz mi o sobie, o wszystkim, co Ciebie dotyczy, wszak jest to jedyna rzecz, która może mnie interesować. Zbliża się lato — co zamyślasz uczynić? Czy pozostaniesz w Paryżu? Czy nie zrobisz jakiejś wycieczki?”
Tego samego dnia do brata załącza również list Ludwika Jędrzejewiczowa: „Dopiero dziś Ci winszujemy i życzymy za 1 i 5 marca; nie pisaliśmy, bośmy listu czekali, a wiedząc o koncercie, później zdawało nam się, że czekasz, jak się uda, aby nam donieść, i tak się też stało. Bogu dzięki, że jest list, bo był bardzo do zdrowia i spokojności Rodziców potrzebny. Recenzję z «Gazette de France» wolę. «Musicale» nie umywała się do owej zeszłorocznej. Zawsze Fryc jest jeden, któremu będą się jeszcze dziwili nie sto razy i ekstazjowali tak, jak nad ostatnimi kompozycjami, które, mówił Nowakow[ski], że są nadzwyczajne, piękniejsze nad najpiękniejsze Twoje. Dobrze, że świat muzykalny kontent; cieszą się, że może kiedy zaczniesz się dawać słyszeć, i dopytują się. Niech czekają; może się i doczekają tak, jak ja w myśli widzenia Cię kiedy. [...] Miej tak dalej sławę i przyjaźń, i szacunek świata; bądź zdrów, wesół, szczęśliwy; niech Ci nigdy na niczym nie zbywa i kochaj nas, i dla zadość uczynienia kochanemu Papce une poire pour la soif (chociaż Ci nie zupełnie do smaku); oto są nasze życzenia.” Przekazuje wiadomość o śmierci Wojciecha Żywnego: „Mój drogi, wiesz już o naszym smutku. Nie uwierzysz, jak nam wiele brakuje, bo tego przyzwyczajenia nic nie zastąpi; poczciwy stary, i przy mnie skończył. Dowiedziawszy się późno o jego słabości poszłam nazajutrz rano go odwiedzić. Przyszedłszy powiadam mu, że tak nam przykro, żeśmy nic nie wiedzieli; synowa, czy jak, powiada, że wujaszek tak raptem zasłabł, my we środę dopiero etc., a on na to: we wtorek, i to był ostatni wyraz. Potem stracił starowina przytomność i wkrótce skończył; przyszłam w kwadrans na 10-tą z rana, a o 10 1/2 już go nie było. Ciągle stoi przed oczami. Szkoda go; nie umarł, jak chciał; wiele filantropijnych miał myśli, które z nim zagrzebane, a klucz, który miał przy chustce od nosa przywiązany, w ręce do niego przywiązanych przeszedł.” Dalej wspomina koncert skrzypka Alexandre-Josepha Artôta: „Artôt robił furorę Twoim Mazurkiem; cóż się też działo na teatrze! Ojciec aż się rozpłakał i nic nie kaszlał. Wspomniany w listach koncert Fryderyka Chopina miał miejsce 21 lutego 1842 roku w sali Pleyela w Paryżu. Odniósł on wielki sukces. Recenzje i sprawozdania ukazały się w „La France Musicale”, „Revue et Gazette Musicale de Paris”, „La Presse”, „Le Temps”, „Journal des Débats” (felieton Hectora Berlioza), „Le Siècle”, „Le Courrier Français”, „La Revue Indépendante”.

Powiązania

 

Informacje dodatkowe

Tego samego dnia do brata załącza również list Ludwika Jędrzejewiczowa: „Dopiero dziś Ci winszujemy i życzymy za 1 i 5 marca; nie pisaliśmy, bośmy listu czekali, a wiedząc o koncercie, później zdawało nam się, że czekasz, jak się uda, aby nam donieść, i tak się też stało. Bogu dzięki, że jest list, bo był bardzo do zdrowia i spokojności Rodziców potrzebny. Recenzję z «Gazette de France» wolę. «Musicale» nie umywała się do owej zeszłorocznej. Zawsze Fryc jest jeden, któremu będą się jeszcze dziwili nie sto razy i ekstazjowali tak, jak nad ostatnimi kompozycjami, które, mówił Nowakow[ski], że są nadzwyczajne, piękniejsze nad najpiękniejsze Twoje. Dobrze, że świat muzykalny kontent; cieszą się, że może kiedy zaczniesz się dawać słyszeć, i dopytują się. Niech czekają; może się i doczekają tak, jak ja w myśli widzenia Cię kiedy. [...] Miej tak dalej sławę i przyjaźń, i szacunek świata; bądź zdrów, wesół, szczęśliwy; niech Ci nigdy na niczym nie zbywa i kochaj nas, i dla zadość uczynienia kochanemu Papce une poire pour la soif (chociaż Ci nie zupełnie do smaku); oto są nasze życzenia.” Przekazuje wiadomość o śmierci Wojciecha Żywnego: „Mój drogi, wiesz już o naszym smutku. Nie uwierzysz, jak nam wiele brakuje, bo tego przyzwyczajenia nic nie zastąpi; poczciwy stary, i przy mnie skończył. Dowiedziawszy się późno o jego słabości poszłam nazajutrz rano go odwiedzić. Przyszedłszy powiadam mu, że tak nam przykro, żeśmy nic nie wiedzieli; synowa, czy jak, powiada, że wujaszek tak raptem zasłabł, my we środę dopiero etc., a on na to: we wtorek, i to był ostatni wyraz. Potem stracił starowina przytomność i wkrótce skończył; przyszłam w kwadrans na 10-tą z rana, a o 10 1/2 już go nie było. Ciągle stoi przed oczami. Szkoda go; nie umarł, jak chciał; wiele filantropijnych miał myśli, które z nim zagrzebane, a klucz, który miał przy chustce od nosa przywiązany, w ręce do niego przywiązanych przeszedł.” Dalej wspomina koncert skrzypka Alexandre-Josepha Artôta: „Artôt robił furorę Twoim Mazurkiem; cóż się też działo na teatrze! Ojciec aż się rozpłakał i nic nie kaszlał.

Wspomniany w listach koncert Fryderyka Chopina miał miejsce 21 lutego 1842 roku w sali Pleyela w Paryżu. Odniósł on wielki sukces. Recenzje i sprawozdania ukazały się w „La France Musicale”, „Revue et Gazette Musicale de Paris”, „La Presse”, „Le Temps”, „Journal des Débats” (felieton Hectora Berlioza), „Le Siècle”, „Le Courrier Français”, „La Revue Indépendante”.

 
Konserwatorium w Paryżu
Fryderyk Chopin wraz z George Sand słucha w Konserwatorium w Paryżu Requiem Mozarta, a dwa dni później, z George Sand i Eugènem Delacroix — Stworzenia świata Haydna.
  • Konserwatorium w Paryżu – PARISENIMAGES.FR

  • Konserwatorium w Paryżu – WIKIPEDIA (angielska)

  • Sala w Konserwatorium (ilustracje)

Powiązania