CHOPIN 2010
  • Obchody Roku Chopinowskiego

    Kalendarium, czyli źródło wiedzy o tym co, gdzie i kiedy w Roku Chopinowskim:

    • wydarzenia: koncerty, wystawy, spektakle i inne
    • relacje
    • rozmowy
    • Kordegarda CHOPIN 2010
    więcej >
     
  • Baza wiedzy

    Skarbnica informacji o życiu i twórczości Fryderyka Chopina:

    • quizy i ciekawostki
    • rekomendowane nagrania
      i publikacje
    • materiały edukacyjne
    • ikonografia
    • prezentacja miejsc chopinowskich
    • kierowanie do kompetentnych źródeł
    więcej >
     
  • Chopin dzieciom

    Serwis będący pomocą
    we wprowadzaniu dziecka w świat muzyki Fryderyka Chopina:

    • interaktywne gry i zabawy
      dla najmłodszych
    • wskazówki dla rodziców
    więcej >
     
  • Inter:akcje

    Działania społecznościowe związane
    z obchodami Roku Chopinowskiego.

    więcej >
     
  • Program TV

    Archiwalne odcinki programu telewizyjnego Chopin2010.pl emitowanego przez TVP1.

    więcej >
     
  • Biuro obchodów CHOPIN 2010

    Platforma komunikacji między instytucjami, dziennikarzami
    i organizatorami wydarzeń jubileuszowych. Oficjalne informacje o:

    • minionych, obecnych i planowanych działaniach Biura
    • artOfertach: mobilnych projektach artystycznych
    • chopinowskich ofertach turystycznych
    • Biuro Prasowe Chopin 2010
    więcej >
     
  • Konto na CHOPIN2010.pl

    Ładowanie...

    ###LABEL_LOGIN_FAILED###

    Spróbuj ponownie

    Rejestracja na portalu chopin2010.pl umożliwiająca użytkownikom:

    • jednoczesne logowanie
      do wszystkich serwisów chopinowskich
    • dodawanie i aktualizowanie wydarzeń związanych z Rokiem Chopinowskim
    • tworzenie własnej listy wydarzeń i drukowanie jej w użytecznym formacie
    • otrzymywanie newslettera
      i udział w konkursach
      z atrakcyjnymi nagrodami
    ...
    więcej >
     

Wyszukiwarka

Patroni honorowi

więcej >
 

Mecenasi

więcej >
 

Partnerzy

więcej >
 
  Sierpień  
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31
Szafarnia i koń
Kuryer Szafarski (z 16 sierpnia): „Wiadomości Krajowe. Dnia 11 Sierpnia r. b. odbywał J. P. Fryderyk Chopin kursa na dzielnym koniu; ubiegał się do mety; a lubo po kilkakroć pieszo idącą Panią Dziewanowską wyścignąć nie mógł (w czym nie jego, lecz konia wina była), otrzymał jednak zwycięstwo nad Panną Ludwiką, która już dość blisko mety piechotą doszła.”
Podczas wakacji w 1824 roku w Szafarni Chopin przesyła rodzicom różne wiadomości i obserwacje w formie „Kuryera Szafarskiego”, wzorowanego na „Kuryerze Warszawskim”. Chopin podpisywał się w nim różnymi kryptonimami, jak Pichon, Jakub Chopin, Mokołajek. „Kuryer Szafarski” pisał w dniach: 16, 19, 24, 27 i 31 sierpnia oraz 3 września 1824 roku. Więcej:
  • Szafarnia – KALEJDOSKOP

  • Szafarnia – Internetowe Centrum Informacji Chopinowskiej (NIFC)

  • Autograf listu Fryderyka Chopina, tzw. Kuryer Szafarski z 16 sierpnia 1824 – KALEJDOSKOP

Powiązania

 

Informacje dodatkowe

Podczas wakacji w 1824 roku w Szafarni Chopin przesyła rodzicom różne wiadomości i obserwacje w formie „Kuryera Szafarskiego”, wzorowanego na „Kuryerze Warszawskim”. Chopin podpisywał się w nim różnymi kryptonimami, jak Pichon, Jakub Chopin, Mokołajek. „Kuryer Szafarski” pisał w dniach: 16, 19, 24, 27 i 31 sierpnia oraz 3 września 1824 roku.

Więcej:

 
I koncert w Wiedniu
11 sierpnia 1829. W połowie lipca Chopin udaje się w pierwszą podróż do Wiednia. Dnia 11 sierpnia występuje z koncertem w Kärntnertortheater, podczas którego gra Wariacje z „Don Juana” oraz improwizuje. Początkowo program miał być inny: „Uwertura Beethovena, Moje Wariacje, Śpiew panny Veltheim, Moje Rondo. I znów śpiew, po czym mały balet dla zapełnienia wieczoru. Na próbie orkiestra tak źle akompaniowała, że Rondo przemieniłem na Freie Phantasie. Skórom się na scenie pokazał, dostałem brawo; po odegraniu każdej wariacji takie były oklaski, żem nie słyszał tutti orkiestry. Po skończeniu tyle klaskano, iż musiałem drugi raz wyjść i ukłonić się. Freie Phantasie, lubo nie tak szczególniej mi się udała, jednakże silniej jeszcze bito brawo i znów potrzeba było pokazać się na scenie. Lepiej na niej wyszedłem dlatego, że Niemcy umieją to cenić." Improwizował na temat Białej damy, a także na prośbę na polski temat Chmiela, „co zelektryzowało publiczność, nieprzyzwyczajoną do takich pieśni. Moje parterowe szpiegi zaręczają, że aż skakano na ławkach.” Dodaje jednak ostrożnie: „Powszechny jednak głos jest, iż za słabo grałem, a raczej za delikatnie dla przyzwyczajonych do tłuczenia fortepianów tutejszych artystów. Spodziewam się tego zarzutu w dzienniku, zwłaszcza że córka redaktora wali strasznie po instrumencie. […] Orkiestra piorunowała na moje źle pisane nuty i krzywiła się aż do improwizacji, po której biła także brawo wśród oklasków i okrzyków całej publiczności. Widzę, że ją mam za sobą, o innych artystach jeszcze nic nie wiem; nie powinni być nieprzyjaźni, bo wiedzą, że nie dla korzyści materialnych grałem. Pierwsze więc moje wystąpienie, o ile było niespodziane, o tyle szczęśliwe. […] Jeżeli w gazetach mię tak wychłoszczą, że nie będę mógł się więcej światu pokazać, zdecydowałem się malować pokoje, bo pędzlem przez papierek najłatwiej ciągnąć […] Dziś mędrszy i doświadczeńszy jestem o jakie 4 lata.”
  • Wiedeń – KALEJDOSKOP

  • Wiedeń – Kärntnerthortheater

  • Wariacje B–dur op. 2 na temat La ci darem la mano – Internetowe Centrum Informacji Chopinowskiej (NIFC)

Powiązania